TRENING OG INFLAMMERING: KAN CBD HJELPE FORHINDRE SKADER?

For mange av oss er det å holde seg i form en stor del av våre liv. Og med det kommer det forventede nivået av neste dag. Dette er en naturlig gjenopprettingsrespons og fremmer forbedret kondisjonering, men kan også være et advarselstegn på skade. Nøkkelen er å forstå hvordan du opprettholder en balanse og holder kroppen din på topp.

HVA ER INFLAMASJON?

Betennelse er en naturlig prosess i kroppen som bruker hvite blodlegemer og andre stoffer for å feste seg til skader, vanligvis forårsaket av støt, kutt eller skraper, for å begynne å reparere den. 1 Betennelsen lar også blodårene åpne seg slik at tilstrekkelig blod kan nå de berørte områdene og danne en blodpropp for å helbrede skadet vev, samt utløse smerter som en del av helingsprosessen. Kjemikalier kjent som cytokiner frigjøres også av det skadede vevet. Cytokinene fungerer som "nødsignaler" som bringer inn kroppens immunceller, hormoner og næringsstoffer for å fikse eventuelle relaterte problemer.2

Men når det gjelder å være aktiv, enten det er en økt med tunge vekter, lang løpetur, slitsom sykkeltur og enhver sport eller aktivitet i mellom, er betennelsen her forårsaket av små, mikroskopiske tårer i muskelfibrene. Kroppen din reagerer på denne skaden ved å øke betennelsen, noe som kan føre til fryktede (men like fordelaktige) DOMS.3

HVA ER DOMS?

Forsinket muskelsmerter (DOMS) er smerten vi føler dagen (og noen ganger mange dager) etter noen form for intens trening. Dette er ikke sårheten du føler under eller rett etter trening-det er ganske enkelt akutt muskelsår på grunn av opphopning av melkesyre, og dette forsvinner snart kort tid etter at du er ferdig. DOMS -symptomer oppstår vanligvis opptil 12 til 24 timer etter en treningsøkt. Smerten har en tendens til å toppe omtrent en til tre dager etter treningen, og bør deretter lette etter det.4

Symptomer inkluderer muskel ømhet, hevelse, kortsiktig tap av muskelstyrke og redusert bevegelsesområde på grunn av stivhet. Selv om en del av prosessen som bidrar til å fremme funksjonelle endringer i kroppen din, for eksempel muskelstyrke, vekst og kondisjonering, kan DOMS alvorlig forstyrre treningsplanen din og potensielt kunne sette deg på sidelinjen hvis disse smerter og belastninger forverres ytterligere. Så, hvilke alternativer er det for å redusere denne betennelsen for å holde treningen på sporet?

decorations


ALTERNATIV TIL NSAIDS

Ikke-steroide antiinflammatoriske legemidler er den vanligste måten folk håndterer smerter, reduserer høy temperatur og takler betennelse i kroppen. Dette inkluderer å lindre symptomene på mange bevegelsesrelaterte skader, inkludert forstuinger, belastninger og generell ømhet. NSAID virker ved å blokkere enzymet cyklooksygenase, som produserer prostaglandiner, et hormonlignende stoff som fremmer betennelse.5

Selv om det er et populært valg for å bekjempe DOM og andre prestasjonsrelaterte smerter, har NSAIDS som aspirin og ibuprofen en rekke veldokumenterte, negative bivirkninger, inkludert svimmelhet, halsbrann, gastrointestinal lidelse og overfølsomhet. Dette gjør disse reseptfrie legemidlene til et mindre enn optimalt valg for langvarig bruk, spesielt for personer som er opptatt av å forbli i form og friske.

Så, hva er alternativet? Flere urte kosttilskudd, for eksempel djevelens klo og pilebark sies å ha antiinflammatoriske egenskaper, men tilbyr svært lite i veien for vitenskapelig bevis. Curcumin, den kjemiske forbindelsen som finnes i krydderetumeren, inneholder imidlertid bioaktive forbindelser med en rekke påviste medisinske egenskaper. Disse forbindelsene kalles curcuminoider, og har makt til faktisk å matche effektiviteten til noen tilgjengelige antiinflammatoriske legemidler hvis doseringen er riktig. 6 Finn ut mer om hvordan du høster fordelene med curcumin her.


REDUSERE INFLAMMASJON MED CBD

En annen av de mest lovende løsningene for å håndtere DOM og redusere sjansen for skader forårsaket av trening, er cannabidiol (CBD). CBD er et helt ikke-psykoaktivt ekstrakt av cannabisplanten, en av over 100 naturlige komponenter, filtrert for å levere daglige helsemessige fordeler uten uønskede bivirkninger. Denne cannabinoiden samhandler med kroppens ekstremt kraftige, interne endocannabinoide system. Dette systemet fungerer for å regulere en rekke viktige psykologiske og fysiologiske funksjoner i kroppen din, inkludert søvn, humør og til og med smertebehandling.

Selv om det er mange cannabinoidreseptorer, er de to identifiserte som primære reseptorer CB1 og CB2. CB2 -reseptorer finnes både i og rundt hjernen, men er også funnet å være sterkt konsentrert i immunvevet vårt. Cannabinoider som binder seg til CB2-reseptorer kan ha en antiinflammatorisk effekt ved å redusere cytokinproduksjonen vi nevnte tidligere.7 Så til tross for at betennelse er nødvendig for å forbedre kondisjonering og fremme viktige tilpasninger i kroppen din, kan for mye bremse og til og med stoppe ditt framgang. Det er der CBD kan hjelpe deg med å håndtere smertebehandling og bekjempe betennelse ved kilden på en helt naturlig måte. Gir deg muligheten til å fortsette å presse mens du bidrar til å redusere sjansen for skade.

Vil du vite mer om denne naturlige, grunnleggende prosessen? Utforsk de omfattende fordelene med CBD og endocannabinoid-systemet her.

Inflammation people workout


OPPHOLD EN SUNN BALANSE

Når det gjelder å dra mest nytte av treningsopplegget, vet vi at det å opprettholde en balanse mellom riktig søvn, sunt kosthold og tilstrekkelig restitusjonstid er en god måte å holde kroppen i god stand - og skadefri. Men med en rekke løsninger der ute, inkludert den stadig mer populære CBD som finnes i kvalitetsoljer og kapsler som er lett å ta, kan du nå ta en trygg, naturlig og effektiv tilnærming for å redusere betennelse, men du velger å holde deg i form.

Kilder:

1) https://www.webmd.com/arthritis/about-inflammation#1

2) https://www.livescience.com/52344-inflammation.html

3) https://www.healthline.com/health/doms

4) https://www.acsm.org/docs/default-source/files-for-resource-library/delayed-onset-muscle-soreness-(doms).pdf

5) https://www.medicinenet.com/nonsteroidal_antiinflammatory_drugs/article.htm

6) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17569207

7) Nagarkatti, Prakash, et al. “Cannabinoids as Novel Anti-Inflammatory Drugs.” Future Medicinal Chemistry, vol. 1, no. 7, 2009, pp. 1333–1349

8) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279298/